Který koenzym Q10 je nejlepší a jaký si vybrat? + Recenze

Který koenzym Q10 je nejlepší a jaký si vybrat? + Recenze

Koenzym Q10 potřebuje náš organismus v malém množství pro správnou funkci a udržení zdraví. Jeho klíčovou rolí je pomoc mitrochondriím, malým součástkám buněk, při tvorbě energie. Koenzym Q10 je také antioxidant, jehož účelem je chránit buňky před poškozením, které by mohlo vzniknout díky působení volných radikálů.

Koenzym Q10 je látkou rozpustnou v tucích a lze jej najít v potravinách jako jsou sójové boby, arašídy, tučné ryby, špenát či hovězí maso. Jeho dopady na prevenci a léčbu srdečních onemocnění jsou v současné době hojně zkoumány.


Kdo nejčastěji užívá koenzym Q10?

Lidé často užívají koenzym Q10 jako kompenzaci poklesu jeho přirozené hladiny v těle, což je běžným projevem stárnutí. K poklesu hladiny koenzymu Q10 může také dojít při užívání léků na snižování cholesterolu, známých jako statiny. Koenzym Q10 může být nápomocný při léčbě a prevenci srdečního selhání, ideálně v kombinaci s běžnou léčbou. 

Koenzym Q10 je také známým antioxidantem, který chrání buňky před poškození vnějšími vlivy. Dlouhodobé vystavení UV záření může vést k předčasnému stárnutí pokožky, degradaci a dezorganizaci kolagenových vláken. Výsledkem poškození pokožky UV zářením jsou jemné linky a vrásky. Koenzym Q10 tak pomáhá podpořit zdravý stav naší pokožky a zmírňovat projevy stárnutí.

Poslední dobou se mluví v souvislosti s koenzymem Q10 o jeho mírném vlivu na snižování zvýšených hladin cholesterolu, zmírnění migrén a zlepšení energetického stavu organismu, ale zatím nemáme na potvrzení těchto teorií dostatek jasných důkazů a výsledky studií nejsou jednoznačné.

Více o užívání koenzymu Q10 si můžete přečíst v tomto článku.


Podle čeho se rozhodovat při výběru koenzymu Q10?

Pokud jste se rozhodli pro nákup a přemýšlíte, který koenzym Q10 je nejkvalitnější, je zde několik kritérií, které je při výběru potřeba zvážit.


Podoba koenzymu Q10

V současné době je na trhu koenzym Q10 v několika podobách, mezi něž patří například kapsle, prášek, tekuté formy koenzymu Q10 či koenzym Q10 v rámci pleťové a tělové kosmetiky (krémy, séra apod.). My se blíže podíváme na doplňky stravy:


Kapsle

Kapsle jsou velmi oblíbenou a praktickou formou pro užívání koenzymu Q10. Poskytují jasné dávky, snadné použití, lze si je vzít s sebou kdekoliv v jakémkoliv množství. Nevýhodou kapslí může být fakt, že kapsle obsahují jasně danou dávku bez možnosti přesného dávkování na míru, kterého docílíme například za pomoci prášku nebo tekuté formy koenzymu Q10.

Stejně tak kapsle nemusí vyhovovat lidem, kteří mají potíže s polykáním tablet a kapslí či jsou nějakým způsobem zdravotně znevýhodněni či omezeni.

Kapsle s obsahem koenzymu Q10 jsou v současnosti na trhu dostupné v různých dávkách, v rozmezí od 30 do 600 mg, takže si můžete vybrat takový doplněk, který bude nejlépe vyhovovat vašim individuálním potřebám.


Prášek

Koenzym Q10 ve formě prášku je skvělým řešením pro přesné dávkování i pro více členů rodiny s odlišnými potřebami. Prášek je možné užívat buď přímo do pusy pod jazyk nebo rozmícháním ve vodě. Vždy se však řiďte doporučením výrobce ohledně užívání, které je uvedeno na obale nebo v příbalovém letáku konkrétního doplňku.

Nevýhodou prášku může být nepraktické použití a příliš velké balení na cestování a nutnost si dávku vážit či odměřovat, tento krok můžeme vynechat například koupí koenzymu Q10 v kapslích, kde jsou dávky přesně odměřeny.


Tekutý koenzym Q10

Koenzym Q10 v tekuté formě je praktické řešení pro individuální dávkování i pro více členů domácnosti. K dostání je hned několik možností, mezi něž patří například kapky, sprej či tekutý koenzym Q10 na lžičku.

Tekutina se velmi snadno užívá v rámci všech věkových kategorií i osobám se zdravotním znevýhodněním. Nevýhodou tekuté formy může být nižší doba trvanlivosti než v případě kapslí nebo prášku nebo nekomfortní užívání tekuté formy na lžičku při cestování.


Zdroje koenzymu Q10

Pokud se rozhodnete pro zvýšení příjmu koenzymu Q10, můžete se zaměřit na potraviny na něj bohaté, mezi něž patří například:

Rostlinné potraviny

Obsah koenzymu Q10 v mg/kg

Živočišné potravinyObsah koenzymu Q10 v mg/kg

Sójové boby

54-280

Hovězí játra

39-50

Arašídy

27

Hovězí maso

26-40

Petržel

8-26

Kuřecí stehna

24-25

Vlašské ořechy

19

Vepřové maso

14-45

Sezamová semínka

18-23

Sardinky

5-64

Avokádo

10

Losos

4-8

Zdroj tabulky


Kromě výše uvedených potravin obsahují koenzym Q10 také některé druhy ovoce, zeleniny, mléčných výrobků a obilovin, i když v mnohem menším množství. Hlídat si příjem koenzymu Q10 z potravinových zdrojů však může být v běžném životě poměrně obtížné, proto je pro mnoho lidí snazší a pohodlnější volbou koenzym Q10 ve formě doplňku stravy.

Většina doplňků stravy s obsahem koenzymu Q10 na trhu dnes pochází z bakteriální fermentace, proto jsou doplňky s obsahem koenzymu Q10 běžně veganské. Nejběžnější bakterie používaná k výrobě koenzymu Q10 je Agrobacterium tumefaciens.


Forma koenzymu Q10

Koenzym Q10 je obvykle dostupný ve dvou variantách, známých jako ubiquinol a ubiquinon. Výzkum ukazuje, že obě formy – ubiquinol i ubiquinon, mají identické účinky a nebyly pozorovány žádné rozdíly v absorpci mezi těmito dvěma variantami. I když některé zdroje naznačují, že existuje rozdíl v efektivitě mezi těmito dvěma formami, tyto tvrzení jsou pravděpodobně mylná a mohou vycházet z úmyslu firem, které propagují jednu z forem jako "nejúčinnější".


Recenze produktů s obsahem koenzymu Q10

V této části se zaměříme na konkrétní produkty, které stojí za to zvážit při výběru toho nejlepšího koenzymu Q10, jejich výhody, nevýhody, obsah koenzymu Q10 a určení.


Závěr

V dnešní době máme na trhu k dispozici velké množství forem a variant koenzymu Q10 v různých cenových kategoriích. Nejlepší koenzym Q10 je tedy takový, který bude nejlépe vyhovovat našim specifickým požadavkům, oblíbené formě podání a zvolenému či předepsanému dávkování.


Autor článku: Kateřina Brenkušová, certifikovaná poradkyně v oblasti rostlinné stravy

Zdroje informací:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7730520/
  2. https://www.cancer.gov/publications/dictionaries/cancer-terms/def/coenzyme-q10
  3. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-coenzyme-q10/art-20362602
  4. https://arupconsult.com/content/coenzyme-q-deficiency-syndromes
  5. https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIRCHEARTFAILURE.115.002639
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8092430/
  7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17287847/
  8. https://iubmb.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/biof.1239
  9. https://www.jaad.org/article/S0190-9622(03)03634-X/fulltext
  10. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30428123/
  11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27670440/
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7146408/