Jak vybrat nejlepší ashwagandhu? + recenze na top produkty

Jak vybrat nejlepší ashwagandhu? + recenze na top produkty

Ashwagandha, známá také jako indický ženšen či zimní třešeň, je důležitá bylina v ajurvédě, tradiční indické medicíně. Tato stálezelená rostlina se žlutými květy se používá k léčbě různých zdravotních stavů, jako jsou psychické problémy, úzkost, nespavost či problémy s plodností.

Kořen a listy ashwagandhy obsahují withanolidy, přírodní steroidy, které jsou zkoumány pro své potenciální protirakovinné účinky a schopnosti pomoci při léčbě neurodegenerativních onemocnění, jako jsou Alzheimerova a Parkinsonova choroba. Ashwagandhu najdeme jako doplněk stravy v různých formách, nejčastěji jako kapsle, prášek, čaj či tekutý extrakt (tinktura).

Je důležité umět si správně vybrat, abyste z užívání ashwagandhy měli nejlepší možnou zkušenost a maximalizoval se její účinek. Jak si správně vybrat ashwagandhu, tu nejlepší pro vás, se dočtete na řádcích níže. Věříme, že s výběrem vám pomohou také recenze na produkty s ashwagandhou z naší nabídky, které naleznete v závěru článku.


Ashwagandha – výskyt rostliny a výroba výživových doplňků

Ashwagandha je součástí tradiční indické medicíny již tisíce let. Ukázalo se, že pomáhá zlepšovat kvalitu spánku a snižuje hladinu stresu. Roste v některých částech Indie, Afriky a na Středním východě, ale ve formě výživových doplňků je dostupná prakticky ve všech částech světa.

Pro výrobu výživových doplňků s ashwagandhou se využívají dva hlavní typy extraktu: extrakt z kořene a extrakt z celé rostliny:

  • Extrakt z kořene ashwagandhy se považuje za tradiční formu, která se používá v ajurvédské medicíně.
  • Extrakt z celé rostliny obsahuje kořeny i listy rostliny. Ty mohou poskytnout tělu další zdravotní výhody díky přítomnosti různých bioaktivních sloučenin.

Někteří odborníci se domnívají, že extrakt z kořene může být účinnější a lépe tolerován. Jiní tvrdí, že extrakt z celé rostliny nabízí širší škálu výhod. Konečný výsledek tohoto rozporu je zatím nejednoznačný a je třeba provést několik podrobných studií.


Kritéria výběru kvalitního výživového doplňku s ashwagandhou

Chcete-li si vybrat tu nejlepší a nejkvalitnější ashwagandhu, při jejím výběru byste měli brát ohled na několik kritérií, jako je forma doplňku, standardizace a množství účinné látky v 1 dávce, čistota produktu a další složky, certifikace produktu a samozřejmě také cena. Jednotlivá kritéria si pro lepší pochopení blíže rozebereme.


Forma doplňku s ashwagandhou

Ashwagandha se dodává v různých formách, včetně kapslí, tablet, prášků a tekutých extraktů. Při výběru je třeba podle svého stavu zvážit, která forma je pro vás nejpohodlnější a která je pro vaše tělo snáze vstřebatelná.

Prášek z ashwagandhy má obvykle hořkou chuť, ale vyhovuje hlavně těm, kteří neradi polykají tobolky či tablety a obvykle se jedná o levnější formu. Tekuté extrakty či tinktury mají povětšinou nejlepší vstřebatelnost, snadné použití a možnost nastavit si individuální dávkování podle potřeb, vzhledem k množství účinné látky v 1 kapce. Je to mnohem flexibilnější než u kapslí či tablet, hlavně takových, co mají vyšší obsah ashwagandhy. Výhodou tinktur, tablet i kapslí je, že zde není třeba řešit hořkou chuť, se kterou se setkáváme u prášků.


Standardizace doplňku

Při výběru doplňku s ashwagandhou je důležité zvážit standardizaci a účinnost, resp. sílu produktu. Standardizace se týká procesu, který zajišťuje, že každá dávka doplňku obsahuje konzistentní množství účinných látek – withanolidů. Hledejte takové doplňky, které obsahují alespoň 2,5 % až 5 % withanolidů. To znamená vyšší koncentraci prospěšných sloučenin, a tedy i lepší účinnost produktu.

Účinnost produktu ovlivňuje i jeho „síla“ – obvykle se měří v miligramech extraktu ashwagandhy na 1 porci (dávku). Většina odborníků doporučuje denní dávku 300 až 500 miligramů extraktu z ashwagandhy. Ideální je vybírat si doplňky v tomto rozsahu, abyste se tak vyhnuli vedlejším účinkům, jakými mohou být například žaludeční problémy.


Certifikace produktu

Vybírejte si takové doplňky stravy s ashwagandhou, které byly testovány třetí stranou, což zajišťuje jejich kvalitu, čistotu a účinnost. Takové certifikace dělají například organizace USP, NSF a Informed Sport. Certifikace třetími stranami potvrzují, že to, co je na etiketě výživového doplňku, je skutečně i v samotném doplňku – tak se zajišťuje kvalita a bezpečnost.


Další složky

Při výběru doplňků s ashwagandhou je důležité věnovat pozornost také dalším složkám, které produkt obsahuje. Některé doplňky obsahují další bylinky, vitaminy a minerály, které zvyšují celkovou účinnost doplňku. Mohou také poskytnout doplňkové zdravotní výhody.

Můžete například najít ashwagandhu kombinovanou s jinými adaptogenními bylinami, jako je Rhodiola rosea (rozchodnice růžová) nebo svatá bazalka (Tulsi). Tyto složky mohou dále přispět k úlevě od stresu a vaší celkové pohodě. Některé receptury navíc obsahují také extrakt z pepře, který může pomoci zlepšit biologickou dostupnost a vstřebávání ashwagandhy. Díky tomu je takový produkt jako celek efektivnější.

Vyhnout se však třeba takovým produktům, které obsahují zbytečné nebo potenciálně škodlivé složky, uvedené jako plniva či pojiva (za bezpečné se považuje např. rýžová mouka).


Veganské a bez alergenů

Pokud dodržujete veganskou stravu nebo máte specifické alergie, musíte si vybrat doplněk s ashwagandhou, který vyhovuje vašim stravovacím potřebám. Hledejte produkty, které jsou jasně označeny jako veganské. Ujistěte se, že ve složení nejsou obsaženy běžné alergeny, jako například lepek, sója a mléčné výrobky. Tato tvrzení zajistí, že koupíte produkt, který je v souladu s vašimi stravovacími preferencemi, aniž by vám způsoboval nežádoucí reakce.

U nás máte jistotu, že všechny naše produkty s ashwagandhou, stejně jako všechny ostatní produkty, jsou plně veganské a netestované na zvířatech.


Cena

Při výběru ashwagandhy si porovnejte ceny různých doplňků, abyste si byli jisti, že za své peníze dostanete dobrou kvalitu. Určitě se vyplatí být opatrný u produktů, které jsou výrazně levnější než jiné, protože v případě levných doplňků obvykle platí, že dostanete to, za co platíte.


Zdravotní stav

Před zahájením užívání doplňků s ashwagandhou si promluvte s vaším lékařem nebo lékárníkem, a to zejména v případě, že máte nějaké zdravotní problémy. Může vám pomoci určit, jestli je ashwagandha pro vás vhodná, a pokud ano, pomůže vám vybrat doplněk, který je pro vás nejlepší na základě vašich individuálních potřeb a zdravotního stavu. Můžete se tak vyhnout potenciálním škodlivým interakcím s některými léky či jiným nežádoucím účinkem.


Recenze vybraných výživových doplňků s ashwagandhou

Prostřednictvím níže uvedených recenzí si přiblížíme několik produktů s ashwagandhou, uvedeme si jejich výhody, nevýhody, obsah účinné látky a určení (pro koho je produkt vhodný), abyste se mohli snadno rozhodnout, která ashwagandha je pro vás ta nejlepší.


Závěr

Věříme, že jste v článku našli odpovědi na otázky typu: „Která ashwagandha je pro mě ta nejlepší“? Doufáme, že naše recenze produktů s ashwagandhou vám dopomohou s výběrem té pravé ashwagandhy pro vás, abyste z jejího užívání měli pozitivní zkušenost a dosáhli požadovaného efektu. Nezapomeňte, že správný výběr závisí na několika kritériích, jako jsou forma, standardizace, certifikace, další složky, čistota, kvalita a samozřejmě váš zdravotní stav a to, co od doplňku očekáváte.


Redakce Vegmart

Zdroje:

  1. https://www.menshealth.com/nutrition/g43532195/best-ashwagandha-supplements/
  2. https://www.mdpi.com/1999-4923/15/4/1057 
  3. https://www.miamiherald.com/reviews/best-ashwagandha-supplement/
  4. https://www.timesofisrael.com/spotlight/best-ashwagandha-supplements-for-daily-use-five-brands-reviewed/